Žádost o stanovisko Magistrátu města Hradec Králové, který je dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva k dokumentaci staveb pro správní území Statutárního města Hradec Králové
1. Identifikační číslo
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
4. Základní informace k životní situaci
Magistrát města Hradec Králové je místně dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva při rozhodování o umísťování a povolování staveb, změnách staveb a změnách v užívání staveb, odstraňování staveb a při rozhodování o povolení a odstraňování terénních úprav a zařízení na území města Hradec Králové.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Stavebník (rozumí se tím též investor a objednatel stavby) nebo jím pověřená osoba, oprávněná k vybraným činnostem ve výstavbě (projektant).
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Stavebník je povinen nejdříve zajistit zpracování projektové dokumentace jím navrhované stavby nebo jiné stavební úpravy podléhající stavebnímu řízení, a to prostřednictvím osoby oprávněné k vybraným činnostem ve výstavbě (projektant).
Dále předloží žádost o vydání stanoviska ke kapitole "Ochrana obyvatelstva" v projektové dokumentaci v řešení stavby u Magistrátu města Hradec Králové, odboru krizového řízení.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Stavby financované s využitím prostředků státního rozpočtu, stavby škol a školských zařízení, ubytovny a stavby pro poskytování zdravotní a sociální péče, stavby pro průmyslovou výrobu a skladování jsou dotčeny požadavky civilní ochrany.
Kapitola 7. Ochrana obyvatelstva v části B. Souhrnná technická zpráva projektové dokumentace by měla obsahovat tyto náležitosti:
- Opatření vyplývající z požadavků civilní ochrany na využití stavby k ochraně obyvatelstva – pokud je budova podsklepená nebo má zapuštěné suterénní místnosti, pak by v ní bylo možné v případě ohrožení vybudovat protiradiační improvizovaný úkryt, pokud jsou ale splněny další podmínky pro vybudování improvizovaného úkrytu viz. Sebeochrana ukrytím
Prevence závažných havárií – pro případ vzniku závažné chemické havárie nebo vzniku radiační havárie bývá využíváno přirozených ochranných vlastností staveb nebo budov, kde je možné ukrytí před následky těchto havárií i při využití těchto zásad improvizovaného ukrytí před následky havárií:
- ukrytí při chemické havárii vyhledávat v co nejvyšším patře budovy, na odvrácené straně od místa havárie v místnosti s co nejmenším počtem oken a ventilačních otvorů (kvůli utěsnění) a nikdy ne ve sklepních nebo suterénních místnostech (většina toxických plynů je těžší vzduchu)
- ukrytí při radiační havárii vyhledávat v přízemí, suterénu nebo ve sklepě v místnosti, kterou odděluje od radioaktivního záření co nejvíce pater a stěn a která má minimum oken a ventilačních otvorů a je na odvrácené straně od místa havárie
Zóny havarijního plánování – popsat, zda se stavba nachází v zóně havarijního plánování pro stacionární zdroj ohrožení (objekt s nebezpečnými chemickými látkami), pro který zdroj ohrožení a případně jakou nebezpečnou látku. Informace k tomu jsou zjistitelné na digitální Mapě krizového řízení . Doporučujeme uvést i zmínku, zda se stavební objekt nachází v blízkosti silničních nebo železničních komunikací, po kterých jsou přepravovány nebezpečné látky a tím i v dosahu možné chemické havárie při přepravách nebezpečných látek.
Pokud jsou prováděny stavební úpravy sdělit, zda tyto mění přirozené ochranné vlastnosti stavby pozitivně, negativně nebo je nemění.
Varování zaměstnanců, vyrozumění a řízení evakuace objektu – využití místního (závodního) rozhlasu, vyrozumění vedoucích zaměstnanců, akustické a světelné signalizační zařízení apod.
Evakuační trasy – jestli jsou shodné s požárními únikovými cestami, jak je zabezpečeno jejich osvětlení a označení (nouzové osvětlení, fotoluminiscenční bezpečnostní značky nebo tabulky atd.)
Příjezdy, přístupy a zásahové cesty – pro záchranné složky na vybudovaných zpevněných plochách a komunikacích navazujících na hlavní příjezdovou cestu
Pozn. Doporučujeme v projektové dokumentaci vyhodnotit, zda se stavba nenachází v záplavové území pro zvláštní povodeň pod vodním dílem Rozkoš opět s využitím digitální Mapy krizového řízení.
Digitální mapu krizového řízení lze využít i při vyhodnocení, zda se stavba nachází v záplavovém území pro přirozenou povodeň.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na odbor krizového řízení Magistrátu města Hradec Králové, který je dotčeným orgánem státní správy v této věci.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
V případě potřeby poskytuje stavebníkovi příslušné konzultace odbor krizového řízení Magistrátu města Hradec Králové.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Část projektové dokumentace B. Souhrnná technická zpráva, která bude obsahovat kapitolu "Ochrana obyvatelstva", kde je řešeno situování a stavební řešení z hlediska ochrany obyvatelstva a část C. Situace stavby zpracované oprávněnou osobou (projektantem) v jednom vyhotovení.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Posouzení dokumentace stavby z hlediska ochrany obyvatelstva dotčeným orgánem státní správy na úseku ochrany obyvatelstva nepodléhá správním ani jiným poplatkům.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Pro vydání stanoviska dotčeným orgánem státní správy platí lhůty obdobně podle správního řádu (v jednoduchých případech do 30 dnů od doručení žádosti).
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Dalšími účastníky jsou: ostatní dotčené orgány státní správy (podle druhu a rozsahu stavby) a ostatní účastníci stavebního řízení (v případě pochybností o rozsahu účastníků stavebního řízení rozhodne věcně příslušný stavební úřad).
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Stavebník je povinen splnit veškeré podmínky uvedené v rozhodnutí o vydání stavebního povolení.
Splnění této povinnosti se ověřuje v rámci kolaudačního řízení.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
18. Jaké jsou související předpisy
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky se uplatňují odvoláním proti rozhodnutí stavebního úřadu podle správního řádu.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
V případě provedení stavby bez stavebního povolení podléháte sankcím podle stavebního zákona.
21. Nejčastější dotazy
(nevyplněno)
22. Další informace
Můžete se obrátit na příslušného projektanta nebo na stavební úřad (v úřední dny - pondělí a středa) nebo v jiné dny po telefonické dohodě.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
(nevyplněno)
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
26. Kontaktní osoba
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
28. Popis byl naposledy aktualizován
29. Datum konce platnosti popisu
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Konec platnosti návodu není stanoven.