Trestní jednání nezletilých dětí mladších 15 let
1. Identifikační číslo
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
4. Základní informace k životní situaci
Problematika nezletilých dětí, které se dopouštějí trestné činnosti jednorázově, či opakovaně, spadá do působnosti kurately pro děti a mládež, ale i dalších subjektů působících v oblasti péče o ohrožené děti. Děti do 15 let věku nejsou trestně zodpovědné, avšak v důsledku protiprávního jednání, které se nazývá čin jinak trestný, mohou být projednávány před soudem pro mládež.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Orgány činné v trestním řízení - Policie ČR, OSZ, KSZ provádí kroky k objasnění trestné činnosti. Role kurátora pro mládež je vydefinována v zákoně o sociálně-právní ochraně dětí, kurátor provází nezletilého celým procesem. Dalšími důležitými účastníky jsou advokáti, kteří jsou ustanoveni soudem pro tento typ řízení a plní funkci opatrovníka. Dále mohou vstupovat do spolupráce probační a mediační služba, nestátní neziskové organizace, odborná poradenská pracoviště apod.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
V lednu 2004 nabyl účinnosti zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. Tato právní norma upravila též způsob postihu nezletilých dětí do 15 let věku, které se dopustily protiprávního jednání. V souvislosti s touto situací byla upravena další legislativa, kterou se řídí výkon SPOD. Kurátor pro mládež se dozví o deliktu nezletilého zejména na základě podnětu PČR.
Zkontaktuje nezletilého a osoby odpovědné za jeho výchovu. Zahajuje úkony, které jsou důležité k zjištění situace dítěte i vzhledem k jeho ohroženosti, sbírá informace , které jsou nutné k objektivnímu vyhodnocení situace a posouzení rozumových schopností dítěte. Kurátor prošetřuje osobní a rodinné poměry nezletilého, jeho docházku do školy, jeho názor, přehled dosavadních deliktů. Důležitým úkolem kurátora je vypracování zprávy o poměrech nezletilého dítěte. Od začátku procesu kurátor hledá společně s rodinou dítěte vhodné formy řešení jeho problému za splnění podmínek, které jsou dané zákonem / prvopachatel, méně závažná TČ, doznání a snaha o nápravu /. Kurátor provází nezletilého celým procesem trestního řízení, které je zpravidla zakončeno projednáním u soudu pro mládež. Soud nerozhoduje o trestu, ale o uložení opatření.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Kurátor pro mládež na základě podnětu zejména Policie ČR zkontaktuje rodinu , seznámí ji s činností orgánu sociálně-právní ochrany, poučí nezletilého a zákonné zástupce o právech a povinnostech, které vyplývají z trestního řízení. Seznámí je s průběhem a možnostmi řešení nepříznivé situace.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Trestnou činnost nezletilých řeší Policie ČR, okresní a krajské státní zastupitelství, Magistrát města Hradec Králové oddělení sociálně-právní ochrany, okresní a krajský soud, Probační a mediační služba, dále pak subjekty (neziskové organizace), jejichž náplní činnosti je práce s mládeží v rámci realizace probačních programů či programů sociálního výcviku.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Řešení trestných činů nezletilých spadá zejména do kompetence orgánů činných v trestním řízení (Policie ČR, státní zastupitelství, soudy, probační a mediační služba). Kurátor pro mládež se účastní celého procesu trestního řízení. Řešení případu vychází z fáze, ve které se případ nachází - přípravné řízení, podání návrhu na uloženi opatření, soudní jednání.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Při prvním kontaktu s kurátorem pro mládež je nutné mít doklad k prokázání totožnosti (zákonný zástupce). Kurátor má možnost v zájmu dítěte žádat o odborná zdravotní posouzení, zprávy psychologů, psychiatrů, pedagogicko-psychologické porady, střediska výchovné péče, speciálně-pedagogického centra apod.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Sociálně-právní ochrana dětí je zajišťována bezplatně.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty se váží k průběhu trestního řízení, v rámci agendy SPOD dle naléhavosti.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Účastníky trestního řízení s nezletilými je sám nezletilý, rodiče nebo jiné osoby odpovědné za výchovu, příslušný orgán sociálně-právní ochrany, zastoupený kurátorem pro mládež. Dále se řízení účastní osoby o jejichž právech a povinnostech má být v řízení jednáno, svědci, státní zastupitelství, advokát opatrovník, který je přidělen nezletilému příslušným soudem.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Je vždy velmi důležité, aby nezletilí i jeho zákonní zástupci spolupracovali s orgány činnými v trestním řízení, rovněž tak s orgánem sociálně-právní ochrany, probační a mediační službou, neziskovými organizacemi, odbornými pracovišti v případě potřeby.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
(nevyplněno)
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a soudnictví ve věcech mládeže
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
Zákon č. 141/1961 Sb., trestní řád
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
Zákon č. 357/2000 Sb., o probační a mediační službě
Zákon č. 273/2008 Sb., o Polici ČR
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád Všechny předpisy v platném znění.
18. Jaké jsou související předpisy
Ústava, Listina základních práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, Etický kodex sociálního pracovníka.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Soud pro mládež rozhoduje o uložení opatření rozsudkem, proti kterému lze podat odvolání prostřednictvím opatrovníka /advokáta/. O odvolání bude rozhodovat následně krajský soud.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
OSPOD při nespolupráci mladistvého či rodičů postupuje dle zákona č. 359/1999 Sb. - ukládá výchovná opatření ve správním řízení (napomenutí, dohled, omezení či zákaz, uložení povinnosti využít odborné poradenské pomoci, peněžní sankce). OSPOD může dle zákona č. 89/2012 Sb., podat příslušnému okresnímu soudu návrh na uložení výchovného opatření (napomenutí mladistvému i zákonným zástupcům, soudní dohled, ústavní výchova). Kurátoři využívají metody a nástroje sociální práce – rodinné konference, případové konference, rozhovory zaměřené na motivaci ke změně, projednání mladistvého a rodičů před Komisí SPOD apod.
21. Nejčastější dotazy
Nejčastěji se klienti dotazují na možné dopady trestního stíhání na životní situaci nezletilého z hlediska ohrožení jeho dalšího studia, možnost získání zaměstnání apod. Po splnění soudem uloženého opatření se na nezletilého hledí jako na bezúhonného. U dětí do 15 let se soudní rozhodnutí nezaznamenává do rejstříku trestů. Orgán SPOD je vázán mlčenlivostí, pracuje v režimu ochrany osobních dat. Nezletilí jsou v celém procesu chráněni zvláštními předpisy, nesmí být zveřejněny žádné informace vedoucí k jejich identifikaci, je kladen důraz na maximální ochranu soukromí nezletilého.
22. Další informace
(nevyplněno)
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
- webové stránky SPOD – kuratela dětí a mládeže, příp. MPSV, spolupracující instituce
- leták SPOD MM HK - poučení pro rodiče – webové stránky SPOD - standardy kvality SPOD – webové stránky SPOD - související legislativa
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
26. Kontaktní osoba
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
28. Popis byl naposledy aktualizován
29. Datum konce platnosti popisu
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
(nevyplněno)